Home > Opleidingen > Communicatie > Opleiding communicatieadviseur (allround)

Opleiding communicatieadviseur (allround)


Wat biedt de opleiding communicatieadviseur?

Binnen iedere organisatie heeft communicatie een belangrijke functie. De zakelijke communicatie is voor een organisatie van groot belang bij bijvoorbeeld het geven van een presentatie op een vakbeurs, het schrijven van een persbericht of de omgang met de media. Tijdens de opleiding communicatieadviseur (allround) leer je de basiskennis van het vakgebied communicatie. Als communicatieadviseur zijn er verschillende mooie doorgroeimogelijkheden. Denk aan het aansturen van een communicatieteam of afdelingsmanager.

Ben jij dé geschikte kandidaat voor de opleiding communicatieadviseur?

De opleiding is bedoeld voor (assistent) communicatiemedewerkers of PR-medewerkers die snel in de praktijk aan de slag willen, maar wel met voldoende theoretische basiskennis.

Hoe ziet de opleiding communicatieadviseur eruit?

De opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Communicatie, het vakgebied: basisbegrippen, communicatievormen en communicatietheorieën.

2. Corporate communicatie: identiteit en imago, corporate identity en corporate identitymix, huisstijl, crisiscommunicatie en het opstellen van een corporate communicatieplan.

3. Interne communicatie: het belang van interne communicatie, horizontale, diagonale, parallelle of informele communicatiestromen, top-down communicatie en bottom-up communicatie, social media in relatie tot de interne communicatie en de interne communicatie-audit.

4. Marketingcommunicatie: (her-)positionering, de vier elementen uit de positioneringsruit, marketingmix, Decision Making Unit, de waardeproposities volgens Treacy en Wiersema, de Ansoff-matrix, push- pull- en online marketingstrategie.

  • Analyseren, onderzoeken, adviseren: interne en externe analyse van de organisatie, de relatie tussen visie, missie en doelstellingen, het vijfkrachtenmodel volgens Porter, de SWOT-analyse, het uitvoeren van deskresearch, fieldresearch, kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
  • Het communicatieplan: communicatieplan formuleren, communicatie scrum, rol van communicatie in een organisatieprobleem, doelgroepen segmenteren, communicatie doelstellingen SMART formuleren, propositie formuleren, communicatiemiddelen en budget bepalen.
  • Content en media: online en offline communicatie, storytelling en corporate story, geschreven content, visuele content, owned, paid en earned media, advertenties, contentstrategie en crossmediale aanpak.
  • Organiseren: briefing voor extern bureau, offerte beoordelen, advies formuleren voor de inzet van een extern bureau, aandachtspunten en keuzes voor het organiseren van een event, checklist of draaiboek formuleren.
  • Omgaan met de pers: het begrip ‘nieuws’ beschrijven, voorwaarden voor een nieuwswaardig bericht vaststellen, media beleid voeren, social media in het persbeleid beschrijven, soorten perscontacten benoemen, persberichten formuleren.

Studiebelasting

Circa 4 klokuren per lesweek.

Certificering

Na het volgen van de opleiding ontvang je een certificaat.

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via telefoonnummer 040-2485582 of per mail via info@delaatkenniscentrum.nl.

Vervolgopleiding

Heb je de opleiding communicatieadviseur (allround) behaald, dan heb je voldoende mogelijkheden om verder te studeren. Wat dacht je bijvoorbeeld van de training marketing of corporate communicatie specialist?