Home > Opleidingen > Communicatie > NIMA A Communicatie A inclusief examen / kortdurend

NIMA A Communicatie A inclusief examen / kortdurend

Branche erkenning


Wat biedt de NIMA A Communicatie A opleiding?

Bij de opleiding NIMA A Communicatie A leer je de basiskennis van het vakgebied communicatie. Je leert de mogelijke communicatie-instrumenten te beheersen en de toepassing hiervan binnen een organisatie. Binnen iedere organisatie heeft communicatie een belangrijke functie. De zakelijke communicatie is voor een organisatie van groot belang bij bijvoorbeeld het geven van een presentatie op een vakbeurs, het schrijven van een persbericht of de omgang met de media. NIMA Communicatie A is een zeer gewaardeerde opleiding waarmee je jezelf succesvol kunt ontwikkelen binnen het vakgebied communicatie en je carrièremogelijkheden vergroot.

Welk niveau is de NIMA Communicatie A opleiding?

MBO niveau 4

Ben jij dé geschikte kandidaat voor de NIMA Communicatie A opleiding?

De opleiding is bedoeld voor (assistent) communicatiemedewerkers of PR-medewerkers die snel in de praktijk aan de slag willen, maar wel met voldoende theoretische basiskennis.

Welke vooropleiding moet je hebben gevolgd?

MBO, HAVO, VWO, relevante werkervaring of minimaal 18 jaar.

Hoe ziet de NIMA Communicatie A opleiding eruit?

De NIMA opleiding bestaat uit één module, die getoetst zal worden middels twee examens. Onderstaande zaken zullen tijdens de opleiding aan bod komen:

  • Communicatie, het vakgebied: basisbegrippen, communicatievormen en communicatietheorieën.
  • Corporate communicatie: identiteit en imago, corporate identity en corporate identitymix, huisstijl, crisiscommunicatie en het opstellen van een corporate communicatieplan.
  • Interne communicatie: het belang van interne communicatie, horizontale,
    diagonale, parallelle of informele communicatiestromen, top-down communicatie en bottom-up communicatie, social media in relatie tot de interne communicatie en de interne communicatie-audit.
  • Marketingcommunicatie: (her-)positionering, de vier elementen uit de positioneringsruit, marketingmix, Decision Making Unit, de waardeproposities volgens Treacy en Wiersema, de Ansoff-matrix, push- pull- en online marketingstrategie.
  • Analyseren, onderzoeken, adviseren: interne en externe analyse van de organisatie, de relatie tussen visie, missie en doelstellingen, het vijfkrachtenmodel volgens Porter, de SWOT-analyse, het uitvoeren van deskresearch, fieldresearch, kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
  • Het communicatieplan: communicatieplan formuleren, communicatie scrum, rol van communicatie in een organisatieprobleem, doelgroepen segmenteren, communicatie doelstellingen SMART formuleren, propositie formuleren, communicatiemiddelen en budget bepalen.
  • Content en media: online en offline communicatie, storytelling en corporate story, geschreven content, visuele content, owned, paid en earned media, advertenties, contentstrategie en crossmediale aanpak.
  • Organiseren: briefing voor extern bureau, offerte beoordelen, advies formuleren voor de inzet van een extern bureau, aandachtspunten en keuzes voor het organiseren van een event, checklist of draaiboek formuleren.
  • Omgaan met de pers: het begrip ‘nieuws’ beschrijven, voorwaarden voor een nieuwswaardig bericht vaststellen, media beleid voeren, social media in het persbeleid beschrijven, soorten perscontacten benoemen, persberichten formuleren.

Het examen Nima A Communicatie

Het NIMA A Communicatie examen bestaat uit twee schriftelijke modules. Het diploma wordt alleen uitgereikt aan kandidaten die geslaagd zijn voor beide modules.

Module A1

Het examen van de NIMA Communicatie A1 module bestaat uit de twee onderstaande onderdelen. Je krijgt hiervoor 90 minuten de tijd.

  • 35 meerkeuzevragen, waarbij het accent ligt op feitenkennis.
  • twee minicases met elk vijf meerkeuzevragen op kennis- en begripsniveau.

Module A2:

Het examen van de NIMA Communicatie A2 module betreft twee cases met elk vijf open vragen en één artikel met vijf open vragen. Je krijgt kennis- en begripsvragen en wordt daarnaast getoetst op reproductieve en productieve vaardigheden. De case en vraagstelling behandelen communicatieproblematiek in de breedste zin van het woord. De kandidaat wordt geacht het gehele communicatie en planning traject te kunnen doorlopen: van analyse tot en met evaluatie.

Voor meer informatie met betrekking tot het examen verwijzen wij u door naar de website van NIMA: www.nima.nl.

Studiebelasting

Circa zes klokuren per lesweek.

NIMA Communicatie A diploma

De examens worden afgenomen door het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Inschrijving geschiedt altijd voor eigen rekening en verantwoordelijkheid.

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via telefoonnummer 040-2485582 of per mail via info@delaatkenniscentrum.nl.

Deze opleiding wordt verzorgd in samenwerking met onze businesspartner Move the Crowd.

Vervolgstudie

Heb je de opleiding NIMA Communicatie A behaald, dan heb je voldoende mogelijkheden om verder te studeren. Wat dacht je bijvoorbeeld van de opleiding NIMA Interne -en Concerncommunicatie óf NIMA Marketingcommunicatie B?

Heb je onverhoopt het NIMA examen niet gehaald of wens je meer lessen voor het examen? Vraag dan via de docent of het inschrijfbureau meer informatie over onze bijlestrajecten voor NIMA..