Marketingcommunicatie: Het extern communiceren namens een bedrijf

Het promoten van je product/dienst naar de consument toe is belangrijk. Je wil aangeven waar jij voor staat, en wat je levert. Maar hoe kan je het beste communiceren. Hoe kan je deze marketingcommunicatie het beste toepassen? Daar is een speciale opleiding voor, namelijk NIMA B Marketingcommunicatie. Op deze pagina vertellen we iets meer over deze opleiding en wat marketingcommunicatie precies inhoudt.

Wat is marketingcommunicatie?

Marketingcommunicatie bevat meerdere doelen. Dit zijn namelijk onder andere het werven en behouden van klanten. Maar ook het product imago verbeteren behoort bij een doel van deze manier van communiceren.

Het doel is ervoor zorgen dat consumenten producten bij desbetreffende bedrijf gaan kopen. Het promoten van de goede naam, door middel van positieve kenmerken te benoemen staat centraal. Maar het is niet zo makkelijk als het nu lijkt. Er zijn verschillende technieken en manieren hoe je het beste kan communiceren. En dit geldt voor interne, zowel externe communicatie.

Wat je daarvoor allemaal kan leren, dat gaan we je nu vertellen aan de hand van de opleiding die wij aanbieden.

Inhoud NIMA B marketingcommunicatie

De opleiding bestaat uit 2 modules. De eerste module beslaat het theoretische gedeelte van de opleiding. De tweede module bevat het schrijven van een marketingcommunicatieplan. De kernomschrijving van wat je gedurende deze opleiding leert is als volgt:

“Je leert te adviseren op basis van marketing uitgangspunten. Je bent bijvoorbeeld in staat om te adviseren welke communicatie-inspanningen passend zijn om een product of dienst zo succesvol mogelijk op de markt te zetten.” 

Module 1: NIMA B1 Communicatiemanager

Deze module bestaat uit vijf verschillende onderdelen. Elk onderdeel bevat een ander tak van communicatie, die van belang kan zijn in het bedrijfsleven. De volgende vijf modules worden behandelt:

  • Communicatie algemeen: Hier worden bijvoorbeeld communicatie strategieën en verschillende modellen besproken. Daarnaast is corporate branding (bedrijfsnaam inzetten in alle communicatie naar stakeholders) een belangrijk onderwerp.
  • Geïntegreerde communicatie: Bij dit onderdeel komen onder andere de identiteit en imago van een organisatie naar voren toe.
  • Interne- en concerncommunicatie, public relations: Reputatie management en identiteitsmarketing staan centraal. Daarnaast wordt het interne communicatieplan behandelt.
  • Marketingcommunicatie en consumentengedrag: Het doen van onderzoek, customer insight en toepassen in de communicatie worden behandelt in dit onderdeel.
  • Online communicatie: Ten slotte wordt de online en sociale communicatie behandelt in het laatste onderdeel.

Deze module wordt schriftelijk afgenomen en duurt drie uur.

Module 2: NIMA B2 Marketingcommunicatie

Bij deze module staat het maken en presenteren van een marketingcommunicatieplan centraal. Dit is dan ook het examen. Het schrijven van het plan die daarna gepresenteerd en verdedigd dient te worden.

Meer informatie?

Voor meer informatie over deze opleiding kan er altijd gebeld worden naar 040- 2485582. Een mail naar info@delaatkenniscentrum.nl is ook altijd mogelijk.