Hoe richt je een gezonde werkplek in voor je werknemers in Corona tijd nu het ‘nieuwe normaal’ steeds meer zijn plek in gaat nemen in de maatschappij. Als werkgever wil je niets liever dan je werknemers weer op kantoor en op de locatie ontvangen, maar hóe doe je dit veilig en gezond? Hoe stel je de medewerkers gerust? Graag nemen we je mee in onze zoektocht en hopen dat je een weg kunt vinden in het inrichten van een gezonde werkplek voor jouw werknemers. In dit artikel zie je ook enkele voorbeelden van onze werkplekken.
RIVM
Inmiddels zitten de standaard richtlijnen van het RIVM wel in ons systeem. We weten over het algemeen ook wanneer we thuis dienen te blijven. Ons uitgangspunt 100% beter 24-uur.
Onze situatie
De Laat Kenniscentrum is een opleidingsinstituut én examencentrum. Dagelijks ontvangen wij mensen van ‘buiten’ die hier examen komen doen en in steeds meer gevallen kleine groepen (<5 personen) die met de docent de les volgen op locatie. We hebben medewerkers op kantoor en aan de receptie. We hebben geen grote budgetten beschikbaar voor complete aanpassingen en/of nieuw meubilair, maar willen onze medewerkers en kandidaten wel veilig laten werken. ‘Ontwikkelen in een gezonde werkomgeving’ was het uitgangspunt voor onze zoektocht. In deze zoektocht hebben we hulp gekregen van ervaringsdeskundigen.
Wat heb je in ons geval nodig om een gezonde werkplek in te richten voor je werknemers:
- Desinfect / handzeep
- Emmer met desinfecterend reinigingsmiddel / wegwerpdoekjes
- Handschoenen (enkel voor degenen die dat prettig vinden)
- Scheidingschotten maak je makkelijk zelf. MDF, behanglijm en behang.
Uitgangspunt ‘overal zit verf’
‘Overal zit verf, zorg dat je deze verf zo snel mogelijk van je handen krijgt wanneer je het pand binnen treedt’. Vergelijk het Corona virus met verf wanneer je het pand binnen gaat. Die wil je niet tot aan je werkplek vinden.
- Stap 1: Was je handen direct bij binnenkomst (na aanraking met de klink van het pand), is er geen wasruimte aanwezig zorg dat er desinfectie aanwezig is. Er is op dit moment al minder verf aan je handen, maar het is nog niet helemaal weg (lees: handen wassen is beter dan handen desinfecteren).
Afhankelijk van de route die de werknemers moeten volgen tot aan de werkplek is het wel/niet nodig om nog een punt te maken waar de handen kunnen worden gereinigd. Wij hebben er hier voor gezorgd dat alle deuren middels deurstoppen zoveel mogelijk open staan, op deze manier hoeven werknemers zo min mogelijk gezamenlijk gebruik te maken van voorwerpen.
- Stap 2: Bij aankomst op de werkplek reinigt de medewerker nogmaals de handen, zodat hij/zijn ‘schoon’ aan het toetsenbord kan zitten. De medewerker heeft zijn/haar eigen materiaal (denk aan pen, etc.). Hoe aardig we ook naar elkaar willen zijn, uitlenen is niet verstandig óf leen uit maar maak geleende spullen direct schoon. Het klinkt kinderlijk maar geef bij flexplekken iedere medewerker zijn eigen bak waarin hij/zij de spullen doet.
- Stap 3: Is je werkdag klaar? Maak je werkplek dan schoon: tafel, stoel, toetsenbord, muis, etc.
Je merkt dat naarmate de tijd verstrijkt middelen als wegwerpdoekjes, handschoenen en desinfect steeds moeilijker verkrijgbaar zijn en erg kostbaar zijn gezien het veelvuldige gebruik. Zoek naar ‘goedkopere’ alternatieven. Een emmer met desinfect volstaat ook voor het reinigen van oppervlakten i.p.v. kant-en-klare reinigingsdoekjes.
Praktische zaken
- Waar laat ik mijn jas? Jassen mogen elkaar niet raken aan de kapstok. Zorg dat iedere medewerker de jas aan de stoel hangt. Werkt je met lockers kunnen deze in de locker.
- Wie werkt wordt ook weer ‘vies’ (je zit aan je neus en raakt onbewust gemeenschappelijke dingen aan, pakt de broodtrommel van huis uit je tas), was je handen regelmatig. Als je verf aan je handen hebt zitten lijk jij ook op het kind van de afbeelding.
- Wie doet het toilet? Tja, ook wij hebben hier geen 24-uur een schoonmaakster rondlopen, dit vraagt dus dat we bij het toilet na gebruik de klink reinigen en de kraan. Maar wie doet dat? Bijna NIEMAND, we laten het achter voor de volgende. Dus zorg dat je medewerkers faciliteert om een schoon toilet te gebruiken. Leg reinigingsdoekjes neer waarmee ze het toilet schoon kunnen maken en zorg voor een prullenbak om dit weg te werpen. Het gebruik van het toilet is dus ‘op eigen risico’.
Hoe richt je een gezonde werkplek in voor je werknemers?
- Afstand van elkaar. Zorg dat plekken voldoende afstand hebben. Wij hebben letterlijk met schilderstape een fysieke begrenzing gemaakt van de werkplek. Want afstand houden van elkaar zit nog niet in ons systeem. Hoe graag we dit ook willen. In ruimtes waar veel verkeer is hebben wij looproutes gemaakt om mensen continu bewust te maken van de afstand. In ons DNA zit het volgen van de kortste route en een schouderklopje, Corona DNA moeten we nog leren.
- Maak zelf je schotten. Meet je bureau of werkplek op, bestel MDF op maat en plaats deze tussen de tafels. Als je tijd hebt kun je het MDF ook behangen.
- Bewust maken van het nieuwe normaal. Wanneer je lekker aan het werk bent ‘vergeet’ je al snel de wereld buiten. Zorg dat op de werkplek signalen zijn waarbij mensen worden herinnerd, bijvoorbeeld in de lift een instructie, op de grond met schilderstape ‘1,5 meter uitgewerkt’.
- We volgen het liefst de korte route, maar een eenrichtingsweg is wel fijner. Wanneer het mogelijk is om een aparte in -en uitgang te maken in het pand is dat fijn óf met de lift omhoog en met de trap naar beneden. Je stroomlijnt dan het verkeer.
- Hoe ongezellig ook, haal alle overbodige zaken weg in de kantine of bij de balie (tijdschriften, folders, pennen, snoepgoed). Neerleggen betekent extra schoonmaken of weggooien.
- Zorg dat je ruimtes goed ventileert. Zet ramen open (natuurlijke ventilatie).
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen met tips om antwoord te krijgen op de vraag ‘Hoe richt je een gezonde werkplek in voor je werknemers in Corona tijd?’ en dat met een enigszins vriendelijk budget. Succes en op naar een succesvolle toekomst!